دانه های زیره حاوی موادی است که به طور طبیعی وجود دارد و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این بدان معناست که این مواد (به نام های آپیژنین و لوتئولین) باعث می شوند که رادیکال های آزاد ریز حمله کننده به سلول های سالم موفق نباشند. آنتی اکسیدان ها به شما کمک می کنند تا سلامتی و انرژی بیشتری داشته باشید و باعث می شود پوست پوست پیر نشود.

خاصیت ضد سرطانی دارد

طبق برخی آزمایش ها ، زیره به نظر می رسد توانایی جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی را دارد. در یک مطالعه ، موش هایی که از زیره تغذیه می کردند از سرطان روده بزرگ محافظت می شدند. محققان در تحقیقی دیگر دریافتند که از بین 9 گیاه و ادویه جات محبوب ، ریحان و زیره قوی ترین گیاهان ضد سرطان هستند.

ممکن است به درمان اسهال کمک کند
پزشکان طب سنتی قرن هاست که زیره را برای درمان اسهال توصیه می کنند. طب غربی شروع به استفاده از این مزیت زیره می کند.

عصاره دانه زیره به موشهایی که اسهال داشتند ، داده شد. محققان نتیجه گرفتند که این عصاره به علائم آنها کمک می کند.

به کنترل قند خون کمک می کند
زیره به عنوان بخشی از آزمایش داروهای گیاهی برای دیابت استفاده می شد. این دارو با موفقیت به افراد دیابتی کمک کرد تا شرایط خود را مدیریت کنند.

حیوانات دیابتی نیز در مطالعات آزمایشگاهی از مصرف زیره بهره مند شدند. به طور کلی پذیرفته شده است که روغن زیره یک عامل کاهش قند خون است.

با باکتری ها و انگلی ها مبارزه می کند

روغن استخراج شده از دانه های زیره به عنوان یک ماده لارو کش و ضد عفونی کننده موثر استفاده شده است. این روغن حتی گونه های باکتری را که در برابر سایر ضد عفونی کننده ها مقاوم هستند از بین می برد. محققان معتقدند منبع معتبر که زیره سبز می تواند به از بین بردن باکتری های مضر که سعی در حمله به سیستم ایمنی بدن شما دارند کمک کند. این ممکن است توضیح دهد که چرا از قرن ها قبل زیره به عنوان ماده نگهدارنده در غذا استفاده می شده است.

دارای اثر ضد التهابی است

مواد موثره موجود در دانه های زیره سبز اثر ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارند. این به این معنی است که اگر شما درد یا التهابی دارید که باعث بیماری های دیگر می شود ، زیره در رژیم غذایی شما ممکن است اثرات آن را خنثی کند.

روغن اساسی زیره به تنهایی دارای خواص ضد التهابی نبود. اما خود دانه های زیره برای کاهش درد و التهاب در یک مطالعه آزمایشگاهی که روی موش ها انجام شد ، کار کردند.

ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

کاهش چربی خون ماده ای است که به بدن شما کمک می کند تا مقادیر بالای چربی هایی را که به قلب و سطح کلسترول شما آسیب می رساند کنترل کند. در نظر گرفته می شود که زیره دارای خواص کاهش چربی خون است.

یک مکمل غذایی پودر زیره مخلوط شده در ماست در یک مطالعه به کاهش کلسترول کمک کرد. گروه دیگری از افراد مبتلا به کلسترول بالا پس از مصرف زیره نتایج مفیدی داشتند.

به کاهش وزن کمک می کند

زیره و کاهش وزن و لاغری رابطه مستقیمی دارند. تحقیقات بیشتری لازم است ، اما نتایج این مطالعات امیدوار کننده است. زنان دارای اضافه وزن که به آنها پودر زیره داده شده و رژیم غذایی سالمی داشته اند ، از نظر وزن و آمار حیاتی خود از نظر منبع بهبودی را نشان داده اند. مطالعه دیگر نشان داد که جمعیت مخلوطی از مردان و زنان دارای اضافه وزن ، منبع اطمینان را در وزن خود برابر با مصرف یک قرص رژیم غذایی محبوب مشاهده کردند.

علائم IBS را بهبود می بخشد

محققان عصاره زیره را برای درمان گرفتگی ، اسپاسم گوارشی ، حالت تهوع و نفخ همراه با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ارزیابی کرده اند. عصاره زیره قادر بود این علائم را تا زمانی که شرکت کنندگان آن را در یک مطالعه معتبر مصرف می کردند ، درمان کند. آنقدر م effectiveثر است که محققان امیدوارند زیره سبز بتواند جایگزینی م forثر برای افرادی باشد که توانایی تهیه داروهای گران قیمت نسخه ای را برای درمان IBS ندارند.

حافظه را تقویت می کند

زیره سبز می تواند با تحریک موثرتر بودن سیستم عصبی مرکزی به بدن شما کمک کند. این می تواند به یک حافظه تیزتر و کنترل بیشتر روی اندام شما منجر شود. زیره سبز حتی می تواند به درمان بیماری پارکینسون کمک کند زیرا به عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن کمک می کند.

 

منبع : https://www.healthline.com/